معرفی برنامه فلسفه برای کودکان (فبک یا p4c) و بررسی اثربخشی آن بر آموزش و پرورش کودکان
دوره 5، شماره 15، تابستان 1402، صفحات 1 - 20
نویسندگان : مژگان فریدون نژاد *
چکیده :
فبک یا همان فلسفه برای کودکان که به فکرپروری نیز معروف است یکی از شاخه های علم فلسفه است که پاسخ سوال های ذهنی و عمیق را به زبانی ساده و قابل فهم به کودکان آموزش می دهد. هدف فبک تشویق کودکان به فلسفهپردازی است نه اینکه اطلاعات و نظریههایی را که فیلسوفانی مانند افلاطون و ارسطو مطرح کردهاند به کودکان آموزش دهیم بلکه کودکان را به اندیشیدن درباره علت موضوعات مختلف تشویق کنیم. آموزش فبک به کودکان کمک می کند که تفکر فلسفی و قدرت استدلال آن ها تقویت شود و یکی از راههای آموزش تفکر به کودکان است که به رشد مهارتهای استدلال، خودمراقبتی، انواع تفکر انتقادی و خلاق از اوایل کودکی، کمک میکند. کودکان در حلقههای کندوکاو فلسفی، تفکر انتقادی را یاد میگیرند یعنی بدون استدلال نه چیزی را انکار و نه قبول کنند و رد و قبول مطلبی نه از سر اجبار، ترس و تلقین؛ بلکه از سر تحقیق و آگاهی و حق انتخاب باشد، یکی از نتایج این نوع تفکر، مقابله با سلطهگری و سلطهپذیری و گسترش صلح، تفاهم و دوستی از طریق گفتگو است. بنابراین ضمن ذکر پژوهش های متعدد در این زمینه، پیشنهاد می شود آموزش فلسفه برای کودکان یا همان فبک در برنامه آموزشی دانش آموزان در جهت رشد قوای خلاقانه آنان گنجانده شود.
فبک یا همان فلسفه برای کودکان که به فکرپروری نیز معروف است یکی از شاخه های علم فلسفه است که پاسخ سوال های ذهنی و عمیق را به زبانی ساده و قابل فهم به کودکان آموزش می دهد. هدف فبک تشویق کودکان به فلسفهپردازی است نه اینکه اطلاعات و نظریههایی را که فیلسوفانی مانند افلاطون و ارسطو مطرح کردهاند به کودکان آموزش دهیم بلکه کودکان را به اندیشیدن درباره علت موضوعات مختلف تشویق کنیم. آموزش فبک به کودکان کمک می کند که تفکر فلسفی و قدرت استدلال آن ها تقویت شود و یکی از راههای آموزش تفکر به کودکان است که به رشد مهارتهای استدلال، خودمراقبتی، انواع تفکر انتقادی و خلاق از اوایل کودکی، کمک میکند. کودکان در حلقههای کندوکاو فلسفی، تفکر انتقادی را یاد میگیرند یعنی بدون استدلال نه چیزی را انکار و نه قبول کنند و رد و قبول مطلبی نه از سر اجبار، ترس و تلقین؛ بلکه از سر تحقیق و آگاهی و حق انتخاب باشد، یکی از نتایج این نوع تفکر، مقابله با سلطهگری و سلطهپذیری و گسترش صلح، تفاهم و دوستی از طریق گفتگو است. بنابراین ضمن ذکر پژوهش های متعدد در این زمینه، پیشنهاد می شود آموزش فلسفه برای کودکان یا همان فبک در برنامه آموزشی دانش آموزان در جهت رشد قوای خلاقانه آنان گنجانده شود.
کلمات کلیدی :
آموزش، فلسفه، کودکان، یافته ها
آموزش، فلسفه، کودکان، یافته ها
مشاهده مقاله
295
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۶ مرداد ۱۴۰۲