نقش ابعاد کارکرد خانواده در پیش بینی کنندگی رفتارهای پرخطر جنسی و تکانشگری دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر علی آباد کتول
دوره 3، شماره 8، پاییز 1400، صفحات 62 - 49
نویسندگان : حمیده یونسی *
چکیده :
هدف پژوهش حاضر نقش ابعاد کارکرد خانواده در پیش بینی کنندگی رفتارهای پرخطر جنسی و تکانشگری دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر علی آباد کتول میباشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش¬آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر علی آباد کتول 1399-1398 تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه از بین دانش آموزان این مدارس که 3993 نفر بودند، براساس جدول مورگان 35 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهای پرخطر جنسی و پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده بود. داده های به دست آمده از طریق روش های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی شامل روش همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین ابعاد کارکرد خانواده از قبیل حل مشكل، ارتباط، نقشها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي، كنترل رفتار و عملكرد كلي خانواده) با رفتارهای پرخطر جنسی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد بین ابعاد کارکرد خانواده از قبیل حل مشكل، ارتباط، نقشها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي، كنترل رفتار و عملكرد كلي خانواده با تکانش گری شناختی، تکانش گری حرکتی و عدم برنامهریزی رابطه منفی معنادار وجود دارد.
هدف پژوهش حاضر نقش ابعاد کارکرد خانواده در پیش بینی کنندگی رفتارهای پرخطر جنسی و تکانشگری دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر علی آباد کتول میباشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش¬آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر علی آباد کتول 1399-1398 تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه از بین دانش آموزان این مدارس که 3993 نفر بودند، براساس جدول مورگان 35 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهای پرخطر جنسی و پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده بود. داده های به دست آمده از طریق روش های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی شامل روش همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین ابعاد کارکرد خانواده از قبیل حل مشكل، ارتباط، نقشها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي، كنترل رفتار و عملكرد كلي خانواده) با رفتارهای پرخطر جنسی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد بین ابعاد کارکرد خانواده از قبیل حل مشكل، ارتباط، نقشها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي، كنترل رفتار و عملكرد كلي خانواده با تکانش گری شناختی، تکانش گری حرکتی و عدم برنامهریزی رابطه منفی معنادار وجود دارد.
کلمات کلیدی :
کارکرد خانواده، رفتارهای پر خطر جنسی، تکانشگری، دانش آموز
کارکرد خانواده، رفتارهای پر خطر جنسی، تکانشگری، دانش آموز
مشاهده مقاله
817
دانلود
0