دوره 6، شماره 20، پاییز 1403، صفحات 85 - 93
نویسندگان : نجمه بحرینی *

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه قدرت مرجعیت مدیران با مقاومت در برابر تغيير در بين معلمان مدارس مقطع ابتدايي شهر بوشهر انجام گرفته است. اين پژوهش از نظر هدف يك تحقيق كاربردي و از نظر روش توصيفي از نوع تحقيق پيمايشي است. جامعه آماري تحقيق را 650 نفر از مديران و معلمان مدارس مقطع ابتدايي استان بوشهر تشکيل مي‌دهد. تعداد 241نفر از آن ها به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. نتايج داده‌ها توسط نرم‌افزار اس پی اس اس تحليل شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه قدرت مدیران و پرسشنامه مقاومت در برابرتغییر مي باشد. در پژوهش حاضر، بسته به اهداف و فرضیه‌های پژوهش، از روش هاي مختلفي براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد. براي توصيف داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي نظير ميانگين، واريانس و انحراف معيار استفاده شد. با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون رابطه ميان متغيرهاي مورد نظر تجزيه و تحليل قرار گرفت و در بخش ديگر تحليل ها، براي نشان دادن چگونگي ارتباط بین متغیرها از تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. در تبیین نتاتیج به دست آمده می توان گفت مدیر دارای قدرت مرجعیت است که به دلیل وفاداری پیروانش به او، توانایی لازم برای کنترل آنان را، دارا باشد. یکی از مبانی قدرت مرجعیت، برخوردار بودن فرد از نوعی جذبه یا کشش شخصی است که اصطلاحا به آن کاریزما گفته می‌شود. قدرت مرجعیت بیشتر با اعتماد، تشابه، پذیرش، محبت، میل به تقلید و تعلق‌های روحی همراه می‌باشد. به طور معمول قدرت مرجعیت به صورت تقلید ظاهر می‌شود. لذا کارکنانی که مدیر را یک مرجع برای خود می دانند، تلاش می‌کنند تا تقلید و همگامی با او تغییر سازمانی را تسریع و سازمان را در جهت دستیابی به اهداف تغییر یاری کنند.

کلمات کلیدی :
قدرت سازمانی، قدرت مرجعیت، مقاومت در برابر تغییر، معمان مقطع ابتدایی، شهر بوشهر


مشاهده مقاله
35
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۸ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ آذر ۱۴۰۳