تبیین رابطه هوش استراتژیک مدیران با مهارت حرفه ای و عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهر مهران
دوره 4، شماره 13، زمستان 1401، صفحات 102 - 119
نویسندگان : امین رمشکانیان * و یدالله حمیدیان
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه هوش استراتژیک مدیران با مهارت حرفه ای و عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهر مهران صورت گرفته است.جامعه آماری کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر مهران به تعداد 100 نفر در سال 1400 میباشند که با روش تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های هوش استراتژیک بخیت و همکاران (1394)، مهارتهای حرفه ای معلمان سلیمانی (1392) و پرسشنامه عملکرد شغلی میرکمالی و کرمی (1395) استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره از طریق نرم افزار spss22 و همچنین نرم افزار آموس جهت بررسی میزان اثرگذاری هر یک از متغیرها استفاده شد.بر اساس یافته ها، سطح معناداری اکثر فرضیه ها کمتر از 0.05 بود. اکثر فرضیه ها در سطح اطمینان 95% پذیرفته شدند. لذا با توجه به اهمیت هوش استراتژیک مدیران در پیشرفت و ارتقای مهارت حرفه ای و عملکرد معلمان، پیشنهاد می شود فضای آموزشی مناسب، بودجه و امکانات کافی در مدارس برای اجرای علمی و عملی مؤلفه های هوش استراتژیک را فراهم نمایند.
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه هوش استراتژیک مدیران با مهارت حرفه ای و عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهر مهران صورت گرفته است.جامعه آماری کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر مهران به تعداد 100 نفر در سال 1400 میباشند که با روش تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های هوش استراتژیک بخیت و همکاران (1394)، مهارتهای حرفه ای معلمان سلیمانی (1392) و پرسشنامه عملکرد شغلی میرکمالی و کرمی (1395) استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره از طریق نرم افزار spss22 و همچنین نرم افزار آموس جهت بررسی میزان اثرگذاری هر یک از متغیرها استفاده شد.بر اساس یافته ها، سطح معناداری اکثر فرضیه ها کمتر از 0.05 بود. اکثر فرضیه ها در سطح اطمینان 95% پذیرفته شدند. لذا با توجه به اهمیت هوش استراتژیک مدیران در پیشرفت و ارتقای مهارت حرفه ای و عملکرد معلمان، پیشنهاد می شود فضای آموزشی مناسب، بودجه و امکانات کافی در مدارس برای اجرای علمی و عملی مؤلفه های هوش استراتژیک را فراهم نمایند.
کلمات کلیدی :
هوش استراتژیک، مهارت حرفه ای، عملکرد معلمان
هوش استراتژیک، مهارت حرفه ای، عملکرد معلمان
مشاهده مقاله
353
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ مهر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۵ آبان ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ بهمن ۱۴۰۱