دوره 6، شماره 18، بهار 1403، صفحات 42 - 52
نویسندگان : فرزانه شادمانی و فرحناز حیدری نسب *

چکیده :
اختلال ناخن جویدن، یک بیماری مزمن، با ماهیتی تکراری و اجبارگونه است که در کودکان و بزرگسالان جوان دیده می‎شود و عوامل استرس¬زا و مشکلات خانوادگی در تشدید آن نقش اساسی دارند. پژوهش حاضر در سال تحصیلی 1403-1402 در دبستان دخترانه زینبیه کرمانشاه و در پایه پنجم انجام شده¬است. هدف پژوهش، بهبود اختلال ناخن جویدن و اصلاح رفتار جمع¬گریزی دانش¬آموز مورد پژوهش است. روش تحقیق کیفی و از نوع آموزش¬پژوهی و از نظر هدف کاربردی است. جهت رسیدن به هدف پژوهش، پس از بررسی و اعتباربخشی، راه حل¬ها به صورت موقت تعیین و اجرا شدند برای گردآوری داده¬ها از ثبت سیاهه رفتاری آزمودنی نظیر مشاهده، مصاحبه، مطالعات میدانی، هم‏اندیشی با کادر مدرسه و همکاران، مطالعه کتب، مقالات و مجلات مختلف استفاده شد. اقدامات انجام گرفته جهت بهبود اختلال ناخن جویدن و اصلاح رفتار آزمودنی، هنردرمانی، بازی‎درمانی، محبت‎درمانی، دادن مسئولیت، اعتمادسازی و .... است. یافته‎ها نشان داد که هنردرمانی، بازی‎درمانی و محبت‎درمانی از جمله مؤثرترین تکنیک‎های درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان است که علاوه بر درمان اختلالات، در سایر ابعاد زندگی وی نیز مؤثر است.

کلمات کلیدی :
ناخن جویدن، فرزند طلاق، اختلال یادگیری، اقدام پژوهی و محبت درمانی.


مشاهده مقاله
248
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ آبان ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳