اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر میزان اضطراب و عزت نفس دانش آموزان
دوره 5، شماره 15، تابستان 1402، صفحات 164 - 173
نویسندگان : هادی فرساد * و توحید مرادی شیخ جان و نرگس پورطالب
چکیده :
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری بر میزان اضطراب و عزتنفس دانشآموزان شهر تبریز بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و در چارچوب یک طرح پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بودند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری غیرتصادفی قضاوتی استفاده شد و تعداد ۱۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (۵ نفر گروه آزمایش و ۵ نفر گروه کنترل). گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت گروهی تحت بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و مداخله، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای گردآمده مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر اضطراب معنادار است و با عنایت بر نتایج مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری بر اضطراب دانشآموزان موثر بوده و توانسته میزان اضطراب را کاهش دهد اما در مورد عزتنفس، هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری بر میزان اضطراب و عزتنفس دانشآموزان شهر تبریز بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و در چارچوب یک طرح پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بودند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری غیرتصادفی قضاوتی استفاده شد و تعداد ۱۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (۵ نفر گروه آزمایش و ۵ نفر گروه کنترل). گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت گروهی تحت بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و مداخله، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای گردآمده مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر اضطراب معنادار است و با عنایت بر نتایج مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری بر اضطراب دانشآموزان موثر بوده و توانسته میزان اضطراب را کاهش دهد اما در مورد عزتنفس، هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
کلمات کلیدی :
بازی درمانی، بازی درمانی شناختی رفتاری، اضطراب، عزت نفس، دانش آموزان
بازی درمانی، بازی درمانی شناختی رفتاری، اضطراب، عزت نفس، دانش آموزان
مشاهده مقاله
361
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۷ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۹ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۶ مرداد ۱۴۰۲