رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی با امید به زندگی، انزوای اجتماعی و عملکرد تحصیلی نوجوانان
دوره 5، شماره 14، بهار 1402، صفحات 171 - 185
نویسندگان : زهرا نعیم آبادی و اسماعیل سعدی پوربیابان گرد *
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی با امید به زندگی، انزوای اجتماعی و عملکرد تحصیلی در نوجوانان بود. هدف که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات،تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه، کلیه نوجوانان 15 تا 18 سال ساکن شهر تهران در سال 1400 بودند. حجم نمونه این مطالعه بر اساس مطالعه سعدی پور(1399) ، 150 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در نوجوانان صادق زاده و همکاران(1397)- 32 آیتمی، امید به زندگی اشنایدر(1991) – 12 آیتمی و پرسشنامه انزوای اجتماعی چلبی و امیرکافی(1381)- 19 آیتمی و معدل کل آخرین نیمسال تحصیلی برای ارزیابی عملکرد تحصیلی جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت. نتایج این پژوهش نشان داد میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با انزوای اجتماعی، رابطه مثبت معنادار دارد در حالی که میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با عملکرد تحصیلی، رابطه منفی معنادار دارد.
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی با امید به زندگی، انزوای اجتماعی و عملکرد تحصیلی در نوجوانان بود. هدف که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات،تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه، کلیه نوجوانان 15 تا 18 سال ساکن شهر تهران در سال 1400 بودند. حجم نمونه این مطالعه بر اساس مطالعه سعدی پور(1399) ، 150 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در نوجوانان صادق زاده و همکاران(1397)- 32 آیتمی، امید به زندگی اشنایدر(1991) – 12 آیتمی و پرسشنامه انزوای اجتماعی چلبی و امیرکافی(1381)- 19 آیتمی و معدل کل آخرین نیمسال تحصیلی برای ارزیابی عملکرد تحصیلی جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت. نتایج این پژوهش نشان داد میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با انزوای اجتماعی، رابطه مثبت معنادار دارد در حالی که میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با عملکرد تحصیلی، رابطه منفی معنادار دارد.
کلمات کلیدی :
شبکه های اجتماعی، امید به زندگی، انزوای اجتماعی، عملکرد تحصیلی
شبکه های اجتماعی، امید به زندگی، انزوای اجتماعی، عملکرد تحصیلی
مشاهده مقاله
318
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲