دوره 6، شماره 21، زمستان 1403، صفحات 47 - 59
نویسندگان : کبری مرادی آقبلاغ *

چکیده :
زمینه و هدف: دل‌بستگی کیفیت رابطه‌ای است که ابتدا بین کودک و مراقب اصلی او و اغلب مادر ایجاد می‌شود و احتمالاً می‌تواند در نقاشی کودکان فرافکنی شود. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌های دل‌بستگی و نشانه‌های سازگاری در تحلیل بالینی نقاشی کودکان بوده است. روش: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و پیش‌بین بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پایه‌های اول تا سوم منطقه ۱۳ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بوده که طبق آمار کسب‌شده تعداد 9108 نفر می‌باشد. از بین تعداد کل 36 مدرسه ابتدایی دخترانه و 42 مدرسه ابتدایی پسرانه، به‌صورت تصادفی ساده دو مدرسه، یکی پسرانه و دیگری دخترانه انتخاب شدند. سپس از بین دانش‌آموزان هر مدرسه ۴۰ نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و نقاشی خانه-درخت-آدم 1(HTP) با رعایت شرایط حرفه‌ای توسط آن‌ها ترسیم گردید. همچنین پرسشنامه روابط میانی دل‌بستگی کودکان 2(KCAQ) هالپرن و کاپنبرگ (۲۰۰۶) نیز با ابعاد تکامل انطباقی مثبت، واکنش هیجانی، رفتارهای منفی، دوری گزیدن از حمایت چهره‌ی دل‌بستگی فرد مراقب توسط والدین آنان تکمیل گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS، استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که سبک‌های دل‌بستگی و ابعاد آن شامل تکامل انطباقی مثبت، واکنش هیجانی، رفتارهای منفی و دوری گزیدن از حمایت چهره‌ی دل‌بستگی فرد با سازگاری کودکان رابطه معنی‌داری (05/0< P) دارند. همچنین رگرسیون چندگانه پیش‌بینی سازگاری دانش‌آموزان در تحلیل بالینی نقاشی کودکان بر اساس مؤلفه‌های سبک دل‌بستگی میانی با سطح معنی‌داری (05/0< P) را نشان داده است. نتیجه گیری: لذا پیشنهاد می‌گردد که از نقاشی به‌عنوان زبان گویای کودکان از طریق فرافکنی مشکلات عاطفی و شناسایی درجه سازگاری آنان و شناسایی سبک‌های دل‌بستگی و درنتیجه کمک به ارتقای بهداشت روان آنان استفاده گردد.

کلمات کلیدی :
سبک‌های دل‌بستگی، نشانه‌های سازگاری، تحلیل بالینی، نقاشی کودکان


مشاهده مقاله
30
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۷ مهر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۳ آبان ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۳ بهمن ۱۴۰۳