رابطه هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی با بهزیستی مدرسه (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان )
دوره 6، شماره 21، زمستان 1403، صفحات 1 - 18
نویسندگان : ساره زمردی دردئی و رضا حیدری فرد * و سجاد طاهر زاده قهفرخی
چکیده :
هدف : رابطه هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی با بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر بود. روش : پژوهش حاضر بر مبنای هدف جزء پژوهش های کاربردی و به لحاظ شيوه اجرا در زمره پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر دلفان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱به تعداد 650 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970) و احتساب ده درصد افت نمونه گیری تعداد 266 نفر به عنوان نمونه بر اساس شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعیین گردید. داده ها از طریق روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) با کمک نرم افزارSPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار اندزاه گیری داده ها مقیاس های استاندارد بهزیستی مدرسه تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) بود. نتایج : میزان بهزیستی مدرسه و هیجان¬های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی در دانشآموزان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که در سطح معنی داری 05/0، بین هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی با بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان رابطه معنادار وجود دارد. نتایج ضریب تعیین و رگرسیون چندگانه گام به گام نیز نشان داد که هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر به میزان 1/69 درصد تأثیر دارد و سهم همزمان مؤلفههای هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر به ترتیب 2/8 و 3/68 درصد است. نتیجه گیری : بر اساس یافته های پژوهش، هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی از تبیین کنننده های مؤثر بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان می باشد. به طوری که، عامل مطلوبیت اجتماعی نسبت به عامل هیجان های تحصیلی بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان بیشتر تاثیرگذار است.در پایان بر اساس روابط متغیرهای پژوهش و در راستای بهزیستی مدرسه دانش آموزان پیشنهادهایی ارائه شد.
هدف : رابطه هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی با بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر بود. روش : پژوهش حاضر بر مبنای هدف جزء پژوهش های کاربردی و به لحاظ شيوه اجرا در زمره پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر دلفان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱به تعداد 650 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970) و احتساب ده درصد افت نمونه گیری تعداد 266 نفر به عنوان نمونه بر اساس شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعیین گردید. داده ها از طریق روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) با کمک نرم افزارSPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار اندزاه گیری داده ها مقیاس های استاندارد بهزیستی مدرسه تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) بود. نتایج : میزان بهزیستی مدرسه و هیجان¬های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی در دانشآموزان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که در سطح معنی داری 05/0، بین هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی با بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان رابطه معنادار وجود دارد. نتایج ضریب تعیین و رگرسیون چندگانه گام به گام نیز نشان داد که هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر به میزان 1/69 درصد تأثیر دارد و سهم همزمان مؤلفههای هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر به ترتیب 2/8 و 3/68 درصد است. نتیجه گیری : بر اساس یافته های پژوهش، هیجان های تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی از تبیین کنننده های مؤثر بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان می باشد. به طوری که، عامل مطلوبیت اجتماعی نسبت به عامل هیجان های تحصیلی بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان بیشتر تاثیرگذار است.در پایان بر اساس روابط متغیرهای پژوهش و در راستای بهزیستی مدرسه دانش آموزان پیشنهادهایی ارائه شد.
کلمات کلیدی :
هیجان های تحصیلی، مطلوبیت اجتماعی، بهزیستی مدرسه
هیجان های تحصیلی، مطلوبیت اجتماعی، بهزیستی مدرسه
مشاهده مقاله
41
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۲ آبان ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ بهمن ۱۴۰۳