رابطه ی قلدری سازمانی و مقاومت در برابر تغییر در معلمان ابتدائی ناحیه دو ارومیه در سال تحصیلی 1404 – 1403
دوره 6، شماره 21، زمستان 1403، صفحات 36 - 46
نویسندگان : فرشید رستم زاده * و فاطمه هاشمی و حسین محمد نژاد اصل
چکیده :
پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین قلدری سازمانی و مقاومت در برابر تغییر در میان معلمان ابتدایی ناحیه دو ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 می باشد. این مطالعه از نظر هدف و ماهیت کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا از نوع روش توصیفی-ماتریس همبستگی است. جامعه آماری شامل 1612 نفر از معلمان ابتدایی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 310 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه استاندارد قلدری سازمانی و مقاومت در برابر تغییر بود که روایی آنها توسط متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی نشان داد که بین قلدری سازمانی و مقاومت در برابر تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بهعبارتدیگر، هرچه میزان قلدری سازمانی در محیط کار افزایش یابد، سطح مقاومت معلمان در برابر تغییرات سازمانی نیز بیشتر میشود. این یافتهها فرضیه پژوهش را تأیید کرده و نشاندهنده اثرات منفی قلدری سازمانی بر پذیرش تغییرات و سازگاری معلمان با تحولات سازمانی است. بر اساس این نتایج، پیشنهاد میشود که مدیران و سیاستگذاران آموزشی، با ایجاد محیطهای کاری سالمتر و کاهش رفتارهای قلدری در مدارس، زمینه پذیرش بهتر تغییرات سازمانی را فراهم آورند. اتخاذ سیاستهای حمایتی، ترویج فرهنگ گفتگو، و توانمندسازی معلمان میتواند نقش مؤثری در کاهش مقاومت در برابر تغییر ایفا کند.
پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین قلدری سازمانی و مقاومت در برابر تغییر در میان معلمان ابتدایی ناحیه دو ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 می باشد. این مطالعه از نظر هدف و ماهیت کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا از نوع روش توصیفی-ماتریس همبستگی است. جامعه آماری شامل 1612 نفر از معلمان ابتدایی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 310 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه استاندارد قلدری سازمانی و مقاومت در برابر تغییر بود که روایی آنها توسط متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی نشان داد که بین قلدری سازمانی و مقاومت در برابر تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بهعبارتدیگر، هرچه میزان قلدری سازمانی در محیط کار افزایش یابد، سطح مقاومت معلمان در برابر تغییرات سازمانی نیز بیشتر میشود. این یافتهها فرضیه پژوهش را تأیید کرده و نشاندهنده اثرات منفی قلدری سازمانی بر پذیرش تغییرات و سازگاری معلمان با تحولات سازمانی است. بر اساس این نتایج، پیشنهاد میشود که مدیران و سیاستگذاران آموزشی، با ایجاد محیطهای کاری سالمتر و کاهش رفتارهای قلدری در مدارس، زمینه پذیرش بهتر تغییرات سازمانی را فراهم آورند. اتخاذ سیاستهای حمایتی، ترویج فرهنگ گفتگو، و توانمندسازی معلمان میتواند نقش مؤثری در کاهش مقاومت در برابر تغییر ایفا کند.
کلمات کلیدی :
قلدری سازمانی، مقاومت در برابر تغییر، تغییرات سازمانی
قلدری سازمانی، مقاومت در برابر تغییر، تغییرات سازمانی
مشاهده مقاله
35
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۱ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ بهمن ۱۴۰۳