جایگاه و تاثیر روشهای تدریس فعال و مشارکتی بر یادگیری مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث
دوره 2، شماره 2، بهار 99، صفحات 80 - 91
نویسندگان : مینو طباطبایی * و فرید رضوی
چکیده :
روش تدریس یکی از مهم ترین نیازهای جوامع بشری و از محورهای توسعه میباشد این تحقیق با هدف جایگاه و تاثیر روشهای تدریس فعال بر یادگیری مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث در سال تحصیلی 97-96 انجام گرفت، روش اين پژوهش از نوع طرحهای نيمه تجربي با پیشآزمون و پسآزمون و ازنظر هدف كاربردي بوده است. جامعه آماري اين تحقيق، كليه دانش آموزان دختردوره اول متوسطه مدارس شهرستان ثلاث که 987 نفر در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونهگیری بهصورت تصادفي خوشهای چندمرحلهای است. بنابراين حجم نمونه آماري پژوهش عبارت است از دانش آموزان دو كلاس از هرکدام از مدارس پس از موازنه سازي آزمودنیها به شيوه تدريس مشاركتي به تعداد 32 نفر موردبررسی قرار گرفتند. براي اندازهگیری ميزان يادگيري گروهها از آزمون پيشرفت تحصيلي استفاده گرديد. براي تعيين روايي محتوايي پرسشنامه ازنظر صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت استفاده شد. براي تحليل دادههای آماري در مورد هر يك از فرضیههای پژوهشي به علت تعيين تفاوت و محاسبه و مقايسه نمرههای پیشآزمون و پسآزمون درگروه هاي آزمايش و گواه از آزمون ANCOVA (تحليل كوواريانس) استفاده گرديد. نتايج تحليل كواريانس نشان دادكه بين نمرات يادگيري هر دو گروه آزمايش و كنترل تفاوت معناداري وجود دارد. بهعبارتدیگر روشهای تدریس فعال و مشارکتی بر یادگیری مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث تأثیر مثبتی داشته است.
روش تدریس یکی از مهم ترین نیازهای جوامع بشری و از محورهای توسعه میباشد این تحقیق با هدف جایگاه و تاثیر روشهای تدریس فعال بر یادگیری مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث در سال تحصیلی 97-96 انجام گرفت، روش اين پژوهش از نوع طرحهای نيمه تجربي با پیشآزمون و پسآزمون و ازنظر هدف كاربردي بوده است. جامعه آماري اين تحقيق، كليه دانش آموزان دختردوره اول متوسطه مدارس شهرستان ثلاث که 987 نفر در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونهگیری بهصورت تصادفي خوشهای چندمرحلهای است. بنابراين حجم نمونه آماري پژوهش عبارت است از دانش آموزان دو كلاس از هرکدام از مدارس پس از موازنه سازي آزمودنیها به شيوه تدريس مشاركتي به تعداد 32 نفر موردبررسی قرار گرفتند. براي اندازهگیری ميزان يادگيري گروهها از آزمون پيشرفت تحصيلي استفاده گرديد. براي تعيين روايي محتوايي پرسشنامه ازنظر صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت استفاده شد. براي تحليل دادههای آماري در مورد هر يك از فرضیههای پژوهشي به علت تعيين تفاوت و محاسبه و مقايسه نمرههای پیشآزمون و پسآزمون درگروه هاي آزمايش و گواه از آزمون ANCOVA (تحليل كوواريانس) استفاده گرديد. نتايج تحليل كواريانس نشان دادكه بين نمرات يادگيري هر دو گروه آزمايش و كنترل تفاوت معناداري وجود دارد. بهعبارتدیگر روشهای تدریس فعال و مشارکتی بر یادگیری مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث تأثیر مثبتی داشته است.
کلمات کلیدی :
یادگیری مادام العمر، روش تدریس فعال و مشارکتی، شهرستان ثلاث
یادگیری مادام العمر، روش تدریس فعال و مشارکتی، شهرستان ثلاث
مشاهده مقاله
1,290
دانلود
0