دوره 5، شماره 15، تابستان 1402، صفحات 70 - 77
نویسندگان : مرضیه ملی نژاد اسپر *

چکیده :
مسجد از صدر اسلام تاکنون به عنوان مرکز مهم تعلیم و تربیت از جایگاه و منزلت بالایی در میان مسلمانان برخوردار است؛ لازمه تحقق اهداف تربیتی اسلام، همگرایی ارکان تربیتی جامعه اسلامی است. تعامل مدرسه، خانواده و مسجد، موجب هم-افزایی و تسهیل تحقق اهداف تربیتی اسلام می گردد. حال سوال این است که تعامل مسجد، مدرسه و خانواده در تحقق تربیت اسلامی چگونه باید باشد؟ برای پاسخ به این سوال، تحقیق موردنظر از طریق روش توصیفی – تحلیلی و با شیوه کتابخانه ای مورد بررسی قرار گرفت و این نتایج حاصل شد که تلاش جهت شناساندن امکانات، اهداف، ظرفیت ها، اقتضائات و محدودیت¬ها از سوی مسجد، مدرسه و خانواده به یکدیگر و تلاش جهت نزدیک کردن اهداف و هم جهت نمودن رویه ها و اقدامات و اشتراک منبع باید مدنظر قرار گیرد. به تبع افتراق ساختاری نهاد مسجد با مدرسه، شروع تعامل فیمابین نیازمند انجام زمینه سازی و اعتمادسازی در مسجد، مدرسه و خانواده در حوزه تربیت کودک و نوجوان است که باید در راستای اعتمادسازی، رابطه ای حسنه را با مدیر و معلمان مدرسه برقرار و سپس اعتماد خانواده را جلب کرد. همچنین تلقی مدیر و کادر مدرسه باید به گونه ای شکل بگيرد که اولاً اهداف ایشان در راستا و تسهيل کننده تحقق اهداف مدرسه باشد و ثانياً مربيان تربيتی مساجد به عنوان افراد شایسته و قابل اعتمادی برای تعامل در راستای تحقق این اهداف مدنظر قرار بگیرند؛ از سوی دیگر خانواده ها لازم است کادر تربيتی مسجد را به عنوان هميار تربيتی جهت کمك به آنها در راستای تربيت فر ندانشان محسوب کنند.

کلمات کلیدی :
مسجد، خانواده، مدرسه، تربیت اسلامی


مشاهده مقاله
201
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ آبان ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۶ مرداد ۱۴۰۲