دوره 5، شماره 15، تابستان 1402، صفحات 110 - 136
نویسندگان : آناهیتا ولی بحرینی و مرجان رحمانی * و اعظم قاسمی و راضیه نوروزی و یونس کیهانی فر

چکیده :
طرحواره به طور گسترده در حوزه شناختی تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوزه رشد شناختی، طرحواره را به صورت قالبی در نظر می گیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند. طرحواره های اولیه بر عوامل متعددی در زندگی تاثیر گذار است. هدف از پژوهش حاضر، رابطه طرحواره های اولیه مادران با هوش هیجانی فرزندان مقطع ابتدایی شهر شیراز می باشد. نمونه مورد مطالعه 100 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی شهرستان شیراز به همراه مادرانشان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با تکمیل پرسشنامه طرحواره یانگ فرم کوتاه جهت مادران و هوش هیجانی با توجه به پرسشنامه TEIQue-CF ، برای هوش هیجانی فرزندان، اطلاعات جمع آوری شد. داده های پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل رگرسیون هم زمان مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها بیانگر این بود که طرحواره های ناسازگار اولیه مادران قادرند انطباق پذیری با ( F= 4/288)، آمادگی عاطفی با ( F= 13/812)، ابراز هیجانی با ( F=4/470)، ادراک هیجانی با ( F= 12/871)، تنظیم هیجانی با ( F= 1/505)، تکانشی بودن پایین با ( F=5/849)، ارتباط با همسالان با ( F= 6/415)، عزت نفس با ( F= 11/253)، خود انگیختگی با ( F= 13/045)، را در کودکان در سطح معنی داری P< 0/0001 پیش بینی نماید. نتیجه گیری: طرحواره یک عامل بسیار مهم می باشد که در تمام مراحل زندگی پایدار می ماند و بر عوامل مهمی از زندگی مانند هوش هیجانی فرزندان تاثیر گذار است و می تواند آن را به صورت مثبت پیش بینی کند.

کلمات کلیدی :
طرحواره، هوش هیجانی، کودکان


مشاهده مقاله
200
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۶ مرداد ۱۴۰۲