اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی رفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دختران دانش آموز
دوره 6، شماره 20، پاییز 1403، صفحات 76 - 84
نویسندگان : مهدیه گل پرور * و نرگس پورطالب و محمد نصیری
چکیده :
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی گروهی با رویکرد شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان در دختران دانشآموز است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر هشترود در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بودند. برای سنجش نشانگان اضطراب فراگیر از مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان و برای سنجش اضطراب امتحان از پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن استفاده شد و تعداد ۳۰ دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت گروهی تحت بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و مداخله، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای گردآمده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش در فرضیه اول نشان داد بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر دختران دانشآموز اثربخش است و تاثیر معنیداری دارد (05/0>P). همچنین یافتههای پژوهش در فرضیه دوم نشان داد بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری بر اضطراب امتحان دختران دانشآموز اثربخش است و تاثیر معنیداری دارد (05/0>P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت با توجه به اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دختران دانشآموز، از نتایج این پژوهش میتوان در مدارس و مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی و سایر نهادها استفاده کرد.
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی گروهی با رویکرد شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان در دختران دانشآموز است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر هشترود در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بودند. برای سنجش نشانگان اضطراب فراگیر از مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان و برای سنجش اضطراب امتحان از پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن استفاده شد و تعداد ۳۰ دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت گروهی تحت بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و مداخله، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای گردآمده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش در فرضیه اول نشان داد بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر دختران دانشآموز اثربخش است و تاثیر معنیداری دارد (05/0>P). همچنین یافتههای پژوهش در فرضیه دوم نشان داد بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری بر اضطراب امتحان دختران دانشآموز اثربخش است و تاثیر معنیداری دارد (05/0>P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت با توجه به اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دختران دانشآموز، از نتایج این پژوهش میتوان در مدارس و مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی و سایر نهادها استفاده کرد.
کلمات کلیدی :
بازی درمانی گروهی، بازی درمانی شناختی رفتاری، نشانگان اضطراب فراگیر، اضطراب امتحان
بازی درمانی گروهی، بازی درمانی شناختی رفتاری، نشانگان اضطراب فراگیر، اضطراب امتحان
مشاهده مقاله
49
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۳۱ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۳ آذر ۱۴۰۳