نقش رضایت شغلی معلمان دوره ابتدایی در کیفیت آموزش دانش آموزان
دوره 5، شماره 14، بهار 1402، صفحات 13 - 32
نویسندگان : زهرا دوستی * و انور دوستی و عسکر دوستی
چکیده :
کیفیت آموزش در مدارس یکی از مهمترین موضوعات نظام آموزشی است و معلمان بارزترین عنصر تاثیرگذار در این حوزه هستند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی نقش رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی در کیفیت آموزشی انجام گرفتهاست. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع پیمایش است و پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری همهی معلمان دوره ابتدایی شاغل در مدارس شهرستان سیروان میباشند که به صورت تمام شمار مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در بخش رضایت شغلی بر اساس پرسشنامه استاندارد اسمیت و در بخش کیفیت آموزش از الگوی کریک پاتریک اطلاعات و دادهها جمعآوری شده است. فرضیه ها از طریق رگرسیون مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد؛ رضایت شغلی معلمان در کیفیت آموزش نقش دارد. در آزمون فرضیه ها مشخص شد که رضایت شغلی معلمان بر چهار سطح کیفیت آموزش (واکنشی، یادگیری، رفتاری و نتایج) تاثیر دارد. در آزمون مدل نظری نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که رضایت شغلی معلمان بر سه سطح از سطوح کیفیت آموزش (یادگیری، رفتاری و نتایج) تاثیرگذار است اما بر سطح واکنشی تاثیرگذار نیست. بنابراین توجه به رضایتمندی معلمان باید در اولویت مدیران اجرایی آموزش و پرورش قرار گیرد.
کیفیت آموزش در مدارس یکی از مهمترین موضوعات نظام آموزشی است و معلمان بارزترین عنصر تاثیرگذار در این حوزه هستند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی نقش رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی در کیفیت آموزشی انجام گرفتهاست. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع پیمایش است و پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری همهی معلمان دوره ابتدایی شاغل در مدارس شهرستان سیروان میباشند که به صورت تمام شمار مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در بخش رضایت شغلی بر اساس پرسشنامه استاندارد اسمیت و در بخش کیفیت آموزش از الگوی کریک پاتریک اطلاعات و دادهها جمعآوری شده است. فرضیه ها از طریق رگرسیون مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد؛ رضایت شغلی معلمان در کیفیت آموزش نقش دارد. در آزمون فرضیه ها مشخص شد که رضایت شغلی معلمان بر چهار سطح کیفیت آموزش (واکنشی، یادگیری، رفتاری و نتایج) تاثیر دارد. در آزمون مدل نظری نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که رضایت شغلی معلمان بر سه سطح از سطوح کیفیت آموزش (یادگیری، رفتاری و نتایج) تاثیرگذار است اما بر سطح واکنشی تاثیرگذار نیست. بنابراین توجه به رضایتمندی معلمان باید در اولویت مدیران اجرایی آموزش و پرورش قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
رضایت شغلی، کیفیت آموزش، معلمان، دوره ابتدایی
رضایت شغلی، کیفیت آموزش، معلمان، دوره ابتدایی
مشاهده مقاله
386
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ آذر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۹ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲