ارزیابی ارتباط سند تحول مدارس با شاخص های خود راهبری و خلاقیت
دوره 6، شماره 18، بهار 1403، صفحات 89 - 101
نویسندگان : محمد قاسمی و هانیه منصوري فرد * و مریم سارانی سماط
چکیده :
پیشرفت و توسعه هر جامعه به چگونگی و کیفیت آموزش و پرورش آن بستگی داشته و کیفیت آموزشی نیز به نوبه خود به عوامل متعددی مانند مدیریت کلاس درس وابسته می باشد. مدیریت کلاس درس یکی از مهمترین چالش ها و دغدغه های آموزشی در مدارس و دانشگاه هاست. مدیریت کلاس، یعنی کلیه تلاش ها و فعالیت های مدرس برای سرپرستی فعالیت های کلاس درسی است که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار فراگیران و یادگیری می باشد. مدیریت کلاس درس، فرایندی مشتمل بر چهار فاکتور طراحی پیشرفته، اجرا، ارزیابی در طول اجرا و ارزیابی نهایی است که در آن عوامل مربوط به فراگیران و محیط آن ها لحاظ شده و به پیشرفت تحصیلی فراگیران ختم می شود.هدف از انجام اين تحقيق ارزیابی ارتباط سند تحول مدارس با شاخص های خود راهبری و خلاقیت مي باشد.روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع تحليل محتوا مي باشد و به بررسي ميزان انطباق سند تحول مدارس با شاخص هاي خود راهبري و خلاقيت مي پردازد براي رسيدن به هدف پژوهش از روش تحقيق توصيفي استفاده مي شود و براي بررسي محتواي آشكار پيام هاي موجود در يك متن مي توان از روش تحليل محتوا به صورت توصيفي استفاده كرد.نتايج نشان داد كه از مجموع هفت سند مدارس كه اكثر آن يعني پنج مورد آن يعني موردهاي يك، دو، سه، پنج و هفت به اين شاخصه ها توجه نداشته اند و تنها در دو مورد آن يعني موردهاي هدف هاي كلان مورد چهار و هدف هاي عملياتي و راهكارها در مورد 6 توجه معناداري به اين شاخصه ها شده است.
پیشرفت و توسعه هر جامعه به چگونگی و کیفیت آموزش و پرورش آن بستگی داشته و کیفیت آموزشی نیز به نوبه خود به عوامل متعددی مانند مدیریت کلاس درس وابسته می باشد. مدیریت کلاس درس یکی از مهمترین چالش ها و دغدغه های آموزشی در مدارس و دانشگاه هاست. مدیریت کلاس، یعنی کلیه تلاش ها و فعالیت های مدرس برای سرپرستی فعالیت های کلاس درسی است که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار فراگیران و یادگیری می باشد. مدیریت کلاس درس، فرایندی مشتمل بر چهار فاکتور طراحی پیشرفته، اجرا، ارزیابی در طول اجرا و ارزیابی نهایی است که در آن عوامل مربوط به فراگیران و محیط آن ها لحاظ شده و به پیشرفت تحصیلی فراگیران ختم می شود.هدف از انجام اين تحقيق ارزیابی ارتباط سند تحول مدارس با شاخص های خود راهبری و خلاقیت مي باشد.روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع تحليل محتوا مي باشد و به بررسي ميزان انطباق سند تحول مدارس با شاخص هاي خود راهبري و خلاقيت مي پردازد براي رسيدن به هدف پژوهش از روش تحقيق توصيفي استفاده مي شود و براي بررسي محتواي آشكار پيام هاي موجود در يك متن مي توان از روش تحليل محتوا به صورت توصيفي استفاده كرد.نتايج نشان داد كه از مجموع هفت سند مدارس كه اكثر آن يعني پنج مورد آن يعني موردهاي يك، دو، سه، پنج و هفت به اين شاخصه ها توجه نداشته اند و تنها در دو مورد آن يعني موردهاي هدف هاي كلان مورد چهار و هدف هاي عملياتي و راهكارها در مورد 6 توجه معناداري به اين شاخصه ها شده است.
کلمات کلیدی :
ارتباط سند تحول, شاخص های خود راهبری, شاخص هاي خلاقیت
ارتباط سند تحول, شاخص های خود راهبری, شاخص هاي خلاقیت
مشاهده مقاله
241
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۵ خرداد ۱۴۰۳