ضرورت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با هدف ارتقای سلامت و بهداشت روان آنان
دوره 5، شماره 14، بهار 1402، صفحات 143 - 159
نویسندگان : مژگان فریدون نژاد *
چکیده :
اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیتهای مورد علاقهاش بپردازد. بحث در مورد پر نمودن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان از آن حیث مهم است که این اوقات همچون شمشیرى دولبه است؛ لبهاى از آن مىتواند رشددهنده و اصلاحگر باشد و لبهاى دیگر زایلکننده نیروى جوانى و حتى بیهودگى و فسادانگیز. استفاده بهینه از ایام فراغت نقش بسزایى در بهداشت روانى افراد جامعه خواهد داشت. از اوقات فراغت بایستی به عنوان یک فرصت یاد کرد، اگر جامعه برنامهریزی و تدبیر لازم برای بهره برداری از این فرصت را نداشته باشد، قطعاً این فرصت به یک تهدید میانجامد. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامهی خاصی برای بهرهگیری از این زمانها ندارند، بسیار خستهکننده و عذابآور است در صورتی که استفادهی فعال و مفید از اوقات فراغت باعث افزایش انرژی، خلاقیت، اشتیاق و احساس مفید بودن میشود و به افراد برای دور کردن حس ناخوشایند و آزاردهندهی بیکاری و بیفایده بودن از خود کمک میکند. مدیریت اوقات فراغت و تفریحات میتواند باعث توانمندسازی دانش آموزان برای توسعه و پرورش مهارت ها و حتی کشف استعدادهای نهفته و بالقوه ی خود شود از طرفی گذران اوقات فراغت این قابلیت را دارد که تجربه و رضایتی برای ایشان فراهم آورد و کیفیت زندگی آنها را ارتقا بخشد. بنابراین ضرورت هدفمندسازی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به عنوان یک الزام و یک فرصت بینظیر محرز میگردد.
اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیتهای مورد علاقهاش بپردازد. بحث در مورد پر نمودن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان از آن حیث مهم است که این اوقات همچون شمشیرى دولبه است؛ لبهاى از آن مىتواند رشددهنده و اصلاحگر باشد و لبهاى دیگر زایلکننده نیروى جوانى و حتى بیهودگى و فسادانگیز. استفاده بهینه از ایام فراغت نقش بسزایى در بهداشت روانى افراد جامعه خواهد داشت. از اوقات فراغت بایستی به عنوان یک فرصت یاد کرد، اگر جامعه برنامهریزی و تدبیر لازم برای بهره برداری از این فرصت را نداشته باشد، قطعاً این فرصت به یک تهدید میانجامد. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامهی خاصی برای بهرهگیری از این زمانها ندارند، بسیار خستهکننده و عذابآور است در صورتی که استفادهی فعال و مفید از اوقات فراغت باعث افزایش انرژی، خلاقیت، اشتیاق و احساس مفید بودن میشود و به افراد برای دور کردن حس ناخوشایند و آزاردهندهی بیکاری و بیفایده بودن از خود کمک میکند. مدیریت اوقات فراغت و تفریحات میتواند باعث توانمندسازی دانش آموزان برای توسعه و پرورش مهارت ها و حتی کشف استعدادهای نهفته و بالقوه ی خود شود از طرفی گذران اوقات فراغت این قابلیت را دارد که تجربه و رضایتی برای ایشان فراهم آورد و کیفیت زندگی آنها را ارتقا بخشد. بنابراین ضرورت هدفمندسازی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به عنوان یک الزام و یک فرصت بینظیر محرز میگردد.
کلمات کلیدی :
واژههاي كليدي: اوقات فراغت، فعالیت، دانش آموزان، برنامه ریزی
واژههاي كليدي: اوقات فراغت، فعالیت، دانش آموزان، برنامه ریزی
مشاهده مقاله
435
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۵ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲