
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,641,683
نقش سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی در پیش بینی امید به اشتغال دانشجویان
دوره 4، شماره 4، 1401، صفحات 41 - 51
1- دانشجو کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده :
مقدمه: میزان امید به اشتغال در بین نسل جوان یکی از دغدغه های جوامع توسعهیافته است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی در پیش بینی امید به اشتغال دانشجویان صورت گرفت. موارد و روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل داد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر از نوع تصادفی طبقه ای بود که از بین دانشجویان رشته های مشاوره، روان شناسی، علوم تربیتی و فیزیولوژی ورزشی به ترتیب 17، 34، 23 و 29 نفر انتخاب شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرسختی روان شناختی کوباسا (1982)، فرسودگی تحصیلی برسو (1997) و امید به اشتغال قریشی راد (1378) استفاده شد. تجزیهوتحلیل نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد بین متغیر سرسختی روان شناختی با امید به اشتغال (01/0>P ) و فرسودگی تحصیلی با امید به اشتغال (01/0> P) رابطه معنادار وجود دارد و همچنان یافته ها نشان داد 20 درصد از واریانس امید به اشتغال بر اساس سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی قابل پیش بینی است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد بین متغیرهای سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معناداری با امید به اشتغال وجود دارد و سرسختی روان شناختی و فرسودگی تحصیلی توانایی پیش بینی امید به اشتغال را دارا هستند.
کلمات کلیدی :
- 490
- 36
- 1401/06/05
- 1401/09/06
- 1401/11/30