
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,641,998
ضرورت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با هدف ارتقای سلامت و بهداشت روان آنان
دوره 5، شماره 1، 1402، صفحات 143 - 159
1- دکترای تخصصی روانشناس تربیتی. شاغل در اداره آموزش و پرورش تهران
چکیده :
اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیتهای مورد علاقهاش بپردازد. بحث در مورد پر نمودن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان از آن حیث مهم است که این اوقات همچون شمشیرى دولبه است؛ لبهاى از آن مىتواند رشددهنده و اصلاحگر باشد و لبهاى دیگر زایلکننده نیروى جوانى و حتى بیهودگى و فسادانگیز. استفاده بهینه از ایام فراغت نقش بسزایى در بهداشت روانى افراد جامعه خواهد داشت. از اوقات فراغت بایستی به عنوان یک فرصت یاد کرد، اگر جامعه برنامهریزی و تدبیر لازم برای بهره برداری از این فرصت را نداشته باشد، قطعاً این فرصت به یک تهدید میانجامد. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامهی خاصی برای بهرهگیری از این زمانها ندارند، بسیار خستهکننده و عذابآور است در صورتی که استفادهی فعال و مفید از اوقات فراغت باعث افزایش انرژی، خلاقیت، اشتیاق و احساس مفید بودن میشود و به افراد برای دور کردن حس ناخوشایند و آزاردهندهی بیکاری و بیفایده بودن از خود کمک میکند. مدیریت اوقات فراغت و تفریحات میتواند باعث توانمندسازی دانش آموزان برای توسعه و پرورش مهارت ها و حتی کشف استعدادهای نهفته و بالقوه ی خود شود از طرفی گذران اوقات فراغت این قابلیت را دارد که تجربه و رضایتی برای ایشان فراهم آورد و کیفیت زندگی آنها را ارتقا بخشد. بنابراین ضرورت هدفمندسازی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به عنوان یک الزام و یک فرصت بینظیر محرز میگردد.
کلمات کلیدی :
- 687
- 38
- 1401/10/20
- 1401/12/15
- 1402/02/25