
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,641,660
تحلیل عوامل فرهنگی- اجتماعی گسترش بد حجابی
دوره 3، شماره 3، 1400، صفحات 48 - 36
1- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
2- فارغ التحصیل سطح سه (کارشناسی ارشد) تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیّه شهرستان شوش، مدرّس حوزه و پژوهشگر
3- دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، پژوهشگر مطالعات اسلامی و مدرس دانشگاه
چکیده :
بدحجابی یكی از مسایل و چالشهای جدی در حوزه اخلاق اجتماعی محسوب میشود. چون که پوشش ظاهری زن مسلمان بخشی از حقیقت با طنی و بیان گر اندیشهها و نظام ارزشیهای درونی اوست از این جهت در این به زمینهها و عوامل اجتماعی و فرهنگی بدحجابی بارويكرد تحليلي توصيفي پرداختهایم. در این نوشتار، پس از بیان مفهوم حجاب، که برای رسیدن به امنیت و کاهش بحرانهای روحی ضروری است، به مفهوم بد حجابی و مهم ترین عوامل اجتماعی (تغییر ارزشها با سرزنش دیگران، تقلید کورکورانه و نگرش سطحی، کمبود عاطفه وغیره. همچنین به عوامل خانوادگی و فرهنگی بد حجابی ناشناخته ماندن فرهنگ حجاب، اقلیتهای مذهبی وغیره اشاره شد. با توجه به نتایج به دست آمده مهمترین عوامل بی حجابی در جامعه رسانهها و گسترش فساد و تباهی و دگرگونی ارزشها و تهاجم فرهنگی است که در نابود کردن فرهنگ حجاب و دادن الگوی بیحجابی و خود نمایی و خود آرایی به جامعه نقش مهمی دارد.