
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,642,291
جایگاه عملی و نظری مراقبه اخلاقی درپاک سازی نفس از رذایل اخلاقی از منظر بزرگان دین
دوره 4، شماره 3، 1401، صفحات 31 - 44
1- دانشیار و هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریزو عضو شورای پژوهشی مرکز توسعه پژوهشهای بینرشتهای معارف اسلامی و علوم سلامت منطقه 2 کشور.
2- دانشیار و هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریزو عضو شورای پژوهشی مرکز توسعه پژوهشهای بینرشتهای معارف اسلامی و علوم سلامت منطقه 2 کشور.
چکیده :
علمای اخلاق راه های مختلفی را برای درمان رذایل اخلاقی بیان کرده اند که از جمله آنها مراقبه میباشد. در این مقاله تلاش شده است مراقبه اخلاقی، اقسام و مراتب آن تبیین گشته و نقش آن در درمان رذائل اخلاقی روشن شود. از آنجایی که درمان رذائل اخلاقی برای رسیدن به کمال و سعادت ضروری می باشد مراقبه اخلاقی به عنوان یکی از مهمترین راههای درمان رذائل و شرط رفع رذائل مورد توجه علمای اخلاق می باشد. مراقبه اخلاقی از نظر علمای اخلاق دارای مراتب و درجاتی می باشد از جمله: فیض کاشانی درجه بندی هایی انجام داده است. و در نظرگاه برخی، مرتبه اول مراقبه که پایین ترین آن می باشد مطابق بودن حرکات و سکنات آدمی با شرع و مراقبت از خطا و گناه است و مرتبه بالاتر از این مراقبه، مراقب رقیب بودن هنگام محشور بودن با کثرات خلقی است و مراقبت بر اینکه توجه به خلق و کثرات خلقی آدمی را از یاد خدا باز ندارد و همواره خدا را حاضر و ناظر بر خویش ببیند و بالاترین مرتبه هم مربوط به عارفان می باشد که غیر حق نبینند. و موجودات را مظاهر و آیات الهی بدانند و برای آنها وجود مستقل قائل نباشند. این مقاله چنین نتیجه گرفته که بدون مراقبت رسیدن به سعادت ممکن نیست و باید مراقبه تکرار عمل و مداومت بر آن بسیار در مسأله درمان مؤثر می باشد.
- 566
- 34
- 1401/05/18
- 1401/06/22
- 1401/09/01