
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,641,685
اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر میزان اضطراب و عزت نفس دانش آموزان
دوره 5، شماره 2، 1402، صفحات 164 - 173
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رشدیه تبریز
2- دانشیار موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رشدیه تبریز
3- دانشیار موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رشدیه تبریز
چکیده :
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری بر میزان اضطراب و عزتنفس دانشآموزان شهر تبریز بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و در چارچوب یک طرح پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بودند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری غیرتصادفی قضاوتی استفاده شد و تعداد ۱۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (۵ نفر گروه آزمایش و ۵ نفر گروه کنترل). گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت گروهی تحت بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و مداخله، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای گردآمده مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر اضطراب معنادار است و با عنایت بر نتایج مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری بر اضطراب دانشآموزان موثر بوده و توانسته میزان اضطراب را کاهش دهد اما در مورد عزتنفس، هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
کلمات کلیدی :
- 555
- 35
- 1402/03/27
- 1402/04/19
- 1402/05/26