این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

پیش بینی ناگویی هیجانی براساس ویژگی های شخصیتی در نوجوانان
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : سعیده شکوری* 1
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین پیش بینی ناگویی هیجانی بر اساس ویژگی های شخصیتی در نوجوانان دختر شهر تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگی و از حیث هدف در زمره پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران نوجوان منطقه 4 شهر تهران که در مدارس متوسطه دوره دوم مشغول به تحصیل بودند، که با روش تعیین حجم نمونه فرمول کوکران ، 210 نفر از آنها بشیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه‌ی ناگویی هیجانی تورنتو(1994)، ویژگی های شخصیتی نئو کاستا و مک گری (1992 )بودند. روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. تحلیل و بررسی فرضیه های پژوهشی با استفاده از آزمون آماری (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره) صورت گرفت. جهت تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف تک نمونه ای مورد بررسی قرار گرفت و با نرم افزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش مشخص نمودند ویژگی های شخصیتی می تواند ناگویی هیجانی نوجوانان دختر شهر تهران را پیش بینی کند (0.05>). بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی می تواند ناگویی هیجانی نوجوانان دختر شهر تهران را پیش بینی کند. در نهایت می‌توان پیشنهاد کرد دانش آموزانی که ناگویی هیجانی دارند از طرف خانواده، معلمان، مدرسه و همسالان مورد حمایت قرار گیرند و از این طریق باعث بهبود بیان هیجانات آنان گردند. همچنین بهتر است معلمان به ایجاد فضایی با کم ترین میزان تنش و استرس در کلاس درس و مدرسه برای دانش آموزان اقدام کنند و از این طریق بیان هیجانات آنان را افزایش دهند. در آخر، معلمان اطلاعات کافی در مورد نیازهای روان شناختی اساسی داشته و در برآورده کردن این نیازها در دانش آموزان اقدام کرده و از این طریق باعث بهبود هیجانات در آنان شوند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !