
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,641,646
اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی رفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دختران دانش آموز
دوره 6، شماره 3، 1403، صفحات 76 - 84
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رشدیه تبریز
2- عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران
3- استادیار موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رشدیه تبریز
چکیده :
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی گروهی با رویکرد شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان در دختران دانشآموز است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر هشترود در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بودند. برای سنجش نشانگان اضطراب فراگیر از مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان و برای سنجش اضطراب امتحان از پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن استفاده شد و تعداد ۳۰ دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت گروهی تحت بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و مداخله، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای گردآمده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش در فرضیه اول نشان داد بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر دختران دانشآموز اثربخش است و تاثیر معنیداری دارد (05/0>P). همچنین یافتههای پژوهش در فرضیه دوم نشان داد بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری بر اضطراب امتحان دختران دانشآموز اثربخش است و تاثیر معنیداری دارد (05/0>P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت با توجه به اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر نشانگان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان دختران دانشآموز، از نتایج این پژوهش میتوان در مدارس و مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی و سایر نهادها استفاده کرد.
- 230
- 35
- 1403/02/04
- 1403/06/31
- 1403/09/03