
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,641,686
مدل یابی ارتباط كفايت اجتماعي با سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سبک هاي دلبستگي در میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم تبریز
دوره 6، شماره 3، 1403، صفحات 35 - 57
1- کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تبریز، اداره آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
2- کارشناسی ارشد، برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد تبریز، اداره آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
چکیده :
هدف این پژوهش مدل یابی ارتباط كفايت اجتماعي با سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سبک هاي دلبستگي در میان دانشآموزان دوره متوسطه دوم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همهی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 است که شامل 1847 دانشآموز است. از طریق جدول مورگان 304 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه كفايت اجتماعي ، سرزندگی تحصیلی ، موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سبک هاي دلبستگي استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که هرچند کل مدل از برازش نسبی برخوردار بود و ضرایب همبستگی از كفايت اجتماعي بهسوی سرزندگی تحصیلی معنیدار بود، در کل موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده قادر به میانجیگری رابطه بین كفايت اجتماعي و سرزندگی تحصیلی بود؛ اما سبک هاي دلبستگي نمیتواند بهعنوان متغیر میانجی بین موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سرزندگی تحصیلی باشد همچنین ضرایب استاندارد و سطح معنیداری برای مسیر كفايت اجتماعي به سرزندگی تحصیلی و همچنین موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده به سرزندگی تحصیلی مثبت و معنیدار میباشد و میتوان با اطمینان 95 درصد بیان کرد که مسیر مستقیم این متغیرها معنیدار بوده و كفايت اجتماعي و موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده بر سرزندگی تحصیلی تأثیر مستقیم و معنیداری دارند.
کلمات کلیدی :
- 230
- 34
- 1403/03/01
- 1403/05/21
- 1403/09/07