این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

مدل یابی ارتباط كفايت اجتماعي با سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سبک هاي دلبستگي در میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم تبریز
دوره 6، شماره 3، 1403، صفحات 35 - 57
نویسندگان : سعیده خدائی* 1، سکینه حسینی یاجلو 2
1- کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تبریز، اداره آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
2- کارشناسی ارشد، برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد تبریز، اداره آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
چکیده :
هدف این پژوهش مدل یابی ارتباط كفايت اجتماعي با سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سبک هاي دلبستگي در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه‌ی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 است که شامل 1847 دانش‌آموز است. از طریق جدول مورگان 304 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه كفايت اجتماعي ، سرزندگی تحصیلی ، موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سبک هاي دلبستگي استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که هرچند کل مدل از برازش نسبی برخوردار بود و ضرایب همبستگی از كفايت اجتماعي به‌سوی سرزندگی تحصیلی معنی‌دار بود، در کل موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده قادر به میانجی‌گری رابطه بین كفايت اجتماعي و سرزندگی تحصیلی بود؛ اما سبک هاي دلبستگي نمی‌تواند به‌عنوان متغیر میانجی بین موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده و سرزندگی تحصیلی باشد همچنین ضرایب استاندارد و سطح معنی‌داری برای مسیر كفايت اجتماعي به سرزندگی تحصیلی و همچنین موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده به سرزندگی تحصیلی مثبت و معنی‌دار می‌باشد و می‌توان با اطمینان 95 درصد بیان کرد که مسیر مستقیم این متغیرها معنی‌دار بوده و كفايت اجتماعي و موقعیت اجتماعي- اقتصادي خانواده بر سرزندگی تحصیلی تأثیر مستقیم و معنی‌داری دارند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !