این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

اثربخشی مهارت تفکر نقاد در آموزش مجازی بر اهمال کاری، اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان متوسطه دوم در مدارس منطقه 18 استان تهران
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : ملیحه آخوندپور اسفندآبادی 1، رحمت اله عظیمی* 2، مریم موسوی نیک 3
1- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو، ساوه، ایران
2- گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو، ساوه، ایران
3- استادیار گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو، ساوه، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مهارت تفکر نقاد در آموزش مجازی بر اهمال کاری، اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان متوسطه دوم منطقه 18 استان تهران بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و در چهارچوب یک طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم منطقه 18 استان تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱_1400 را تشکیل دادند و حجم نمونه 32 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (16 نفر) و کنترل (16 نفر) جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، اضطراب بک (1990) و پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده گردید و مداخله مهارت تفکر نقاد در آموزش مجازی به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ای در گروه آزمایش انجام گردید. داده های پژوهش با استفاده آزمون تحليل كواريانس چند متغيري (مآنکوا ) و یک متغیری (آنکوا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که مداخله مهارت تفکر نقاد در آموزش مجازی در سطح (01/0> P ، 02/1539F=) حداقل در یکی از متغیرهای اهمال کاری، اضطراب و پرخاشگری و همچنین نتایج تحلیل کواریانس یک متغیری نشان داد مداخله مهارت تفکر نقاد در آموزش مجازی در سطح (01/0> P ، 74/1112F=) بر اهمال کاری و در سطح (01/0> P ، 35/525F=) بر اضطراب و در سطح (01/0> P ، 10/4718F=) بر پرخاشگری در دانش آموزان متوسطه دوم در مرحله پس آزمون اثر معناداری داشته است. بنابراین با عنایت به معنی دارشدن فرضیه های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که این پژوهش، مداخله مهارت تفکر نقاد در آموزش مجازی توانسته است موجب کاهش اهمال کاری، اضطراب و پرخاشگری در دانش آموزان متوسطه دوم منطقه ۱۸ استان تهران گردد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !